STARR-formulier

Gedragsindicator: Samenwerken
Bewijsstuk bij deze indicator: E-mail en tijdsplanning
Bij welke competentie? Ontwerpen en creëren van mediaformats en content
Datum (van de situatie): 4-10-2017

Situatie

Ik was verantwoordelijk voor de online en offline communicatie van Botica di Servicio, een apothekersketen op Aruba. Ik was hier zowel verantwoordelijk naar de klanten toe als voor het ‘marketingclubje’ onderling. Ik maakte elke week een planning en stuurde vervolgens, na elk gesprek wat we wekelijks hadden, een mail rond met daarin de besproken actiepunten en de tijdsplanning. Ik merkte dat toen ik net begon bij dit bedrijf, hun planning compleet ontbrak. Dit ligt ongetwijfeld aan de Arubaanse cultuur die nogal ongestructureerd en langzaam is. Hierdoor werden afspraken en deadlines gemist en dit werkte helemaal niet. Dit was dan ook het grootste probleem waar zij tegenaan liepen. Ik ben de Nederlandse cultuur natuurlijk gewend en vooral door projectgroepen ben ik gewend om volgens een tijdsplanning te werken. Ik heb dit dus ook ingevoerd bij dit bedrijf. Ik werd in het begin een beetje vreemd aangekeken omdat zij dit totaal niet gewend waren en ik zelfs een beetje streng overkwam. Toen uiteindelijk iedereen een beetje gewend was aan deze nieuwe manier van plannen, merkte we dat er helemaal geen deadlines gemist werden en we zelfs regelmatig voorliepen op de planning. Ook kreeg iedereen echt zijn eigen taken. Iedereen kreeg een bepaalde verantwoordelijkheid, we bespraken dit tijdens de wekelijkse meetings.  

T              Taak


Ik maakte planningen, notulen en ik probeerde ervoor te zorgen dat iedereen zich daaraan hield. Dit deed ik wel samen met Diederik. Hij was wel degene de me hierin aanstuurde en me dus steeds de opdracht gaf. Het is hier nogal een dingetje om dingen op het allerlaatste moment te doen, daarom moest ik regelmatig een reminder sturen. Omdat ik de verantwoordelijke was voor de marketinggroep (die uit 5 man bestond), was het vanzelfsprekend dat ik het voortouw nam. Hierdoor werd ik niet alleen een verantwoordelijke, maar ook meteen een probleemoplosser (wat planning betreft). Mensen uit het groepje mailde mij wanneer zij een probleem hadden en ik kon dit dan heel vaak zelf gewoon oplossen. Ik ben er hier ook achter gekomen dat ik het ontzettend leuk vind om een leidinggevende functie te hebben. Ik denk ook dat ik goed ben in samenwerken en leidinggeven. Ik kreeg het wel voor elkaar dat iedereen deed wat ik van ze vroeg, zonder dat dit als vervelend werd ervaren door de rest. Ik denk dat hier mijn kracht ligt.

A             Activiteiten

Activiteiten die ik heb ondernomen zijn o.a.: onder elkaar zetten van de dingen die we moeten doen, de taken verdelen, de taken communiceren aan de verantwoordelijke en een overzichtelijke planning maken. Dit deed ik allemaal via de mail. Ook hadden we wekelijks een meeting, om ervoor te zorgen dat iedereen op de hoogte was van de vooruitgangen en problemen van de anderen. Op deze manier konden we elkaar helpen waar nodig.  

R             Resultaat

Deze werkzaamheden hebben geresulteerd in overzichtelijke planningen en duidelijke To-Do lijsten. Het uiteindelijke resultaat was het feit dat er geen deadlines meer gemist werden en iedereen op de hoogte was van de activiteiten van de ander. Op deze manier liep niemand meer naast elkaar af maar ontstond er een echte waardevolle samenwerking.

 

R             Reflectie

Het klinkt misschien vreemd maar ik kijk hier op verschillende manieren op terug. Van de ene kant ben ik super trots dat ik ervoor heb gezorgd dat de samenwerking veel vlotter verliep en dat er geen deadlines meer werden gemist. Ook ben ik dankbaar dat ik er op deze manier achter ben gekomen dat een leidinggevende functie helemaal bij mij past. Echter heeft dit allemaal wel veel frustratie gekost. De Arubaanse cultuur is zo anders, en voor mij kostte dit heel erg veel energie. Het feit dat het uiteindelijk goed is gekomen zegt natuurlijk weer wel wat over mijn doorzettingsvermogen.