STARR-formulier

Gedragsindicator: Creativiteit
Bewijsstuk bij deze indicator: Folder Discount Drugstore
Bij welke competentie? Ontwerpen en creëren van mediaformats en content
Datum (van de situatie): 01-09-2016

S              Situatie
Tijdens mijn beroepsvoorbereidende stage in het derde leerjaar heb ik stage gelopen bij een online marketingbureau op Aruba. Dit online marketing bureau had onder andere een apotheekketen als klant. Ik werd verantwoordelijk gesteld voor de gehele online en offline marketing van deze keten. Na ongeveer een maand stage lopen, opende er een door hen opgezette drogisterij. Ondanks dat ik zoiets nog nooit had gedaan, werd ik ook verantwoordelijk gesteld voor al het promotiemateriaal voor deze nieuwe winkel. Dit varieerde letterlijk van het ontwerpen van het uithangbord, tot het ontwerpen van de folders die werden verspreid over het hele eiland. Omdat ik hier zelf niet heel veel kennis van had, heb ik op eigen initiatief een grafisch ontwerper ingeschakeld die ook meteen de Arubaanse cultuur beter begreep dan ik. Ik kwam er namelijk al vrij snel achter dat de smaak van de gemiddelde Arubaan totaal niet overeenkwam met mijn smaak. De grafisch designer wist precies hoe we het beste konden inspelen op deze behoefte.

Ik heb ervoor gezorgd dat er elke maand een folder in de brievenbussen viel. Hiervoor heb ik afspraken gemaakt met de drukkerij en het postbedrijf. Ik zorgde er ook voor dat de acties waren bedacht en de foto’s (door mezelf) werden gemaakt, bewerkt en uiteindelijk in de folder terechtkwam. Ik heb mijn best practice ingezet bij bovenstaande folder. Ik heb vooral heel erg moeten uitvogelen waar Arubanen nu wel of niet op zaten te wachten en natuurlijk moest ik me houden aan de eisen van mijn baas. Hij wilde uitstralen dat we de allergoedkoopste waren. Ik heb ervoor gekozen om daarom de rood/gele kleur te gebruiken. Ik kan dit plaatsen bij creativiteit omdat ik van mening ben dat ik dankzij dit voorbeeld heb geleerd om letterlijk creatief bezig te zijn en passende creatieve concepten kon aanleveren die aansloten bij de eisen van de baas van de drogisterij.   

T              Taak
Mijn taak was het verzorgen van de folder die elke maand bij 10000 Arubanen op de mat moest liggen. Ik kreeg de opdracht om een folder te maken, maar verder zonder acties, producten of iets dergelijks. Ik ben hiervoor dus regelmatig met de salesmanager in gesprek gegaan, zij kon me meer vertellen over de producten en welke in de actie mochten. Ik heb zelf de acties bedacht en ervoor gezorgd dat ze bij elkaar in een folder kwamen. Ik heb ook een planning gemaakt voor het komende half jaar, zodat ze het komende half jaar de folder alleen nog maar door hoeven te zetten naar de drukkerij.

Ik zorgde ervoor dat ik ruim op tijd een conceptversie kon versturen naar mijn baas, om zeker te weten dat hij tevreden was. Ook heb ik deze conceptversies laten zien aan mijn Arubaanse collega’s, om te kijken of dit over het algemeen in de smaak viel. Het kwam regelmatig voor dat dit niet zo was, op die momenten besloot ik om het in samenspraak met deze groep collega’s samen te gaan zitten om het te ontwerpen naar hun smaak. Dit gold overigens niet alleen voor het uiterlijk, ook de acties deed ik op deze manier. Een goede actie in Nederland hoeft zeer zeker geen goede actie op Aruba te zijn. Zij zijn veel vatbaarder voor kortingen dan de Nederlandse consumenten bijvoorbeeld. Uiteraard mocht ik de acties alleen veranderen na goedkeuring van mijn baas.

Ik heb ook bij de salesmanager gecheckt of de verkopen zijn gestegen na de verspreiding van de folder. Dit was redelijk moeilijk meetbaar omdat de drogisterij helemaal nieuw was. Wel waren de verkopen ontzettend goed de eerste weken en de salesmanager wist te vertellen dat de producten uit de folder het meest waren verkocht. Voor mij was dit een bevestiging van een heldere folder met een goede actie.

A             Activiteiten
Ik heb verschillende activiteiten ondernomen. Zoals:  het bedenken van de acties, het fotograferen van de producten die in de folder terecht zouden  komen, de folder (mee) ontwerpen, en de folder laten drukken en uiteindelijk bezorgen. De activiteiten die ik heb ondernomen na de bezorgen lagen vooral in het meten van het effect van de folder. Wanneer de resultaten tegenvielen probeerde we toch weer een ander ontwerp, dit bleef doorgaan tot mijn baas tevreden was over de verkopen. Ik heb hierover veel gesprekken gevoerd met mijn baas en de salesmanager. Ik heb een aantal keer een voorstel gedaan, maar mijn baas was niet altijd meteen tevreden. Vaak kreeg ik feedback en heb ik die daarna weer verwerkt in een nieuwe folder.

 R             Resultaat
Het resultaat is voornamelijk een flyer die aantrekkelijk is voor de Arubanen. Een ander resultaat is toch wel het stijgen van de verkopen wanneer de folder uit was gebracht. Ik vond dit misschien wel de meeste voldoening geven.

 

R             Reflectie
Ik kijk met een tevreden kijk terug op mijn werkwijze. Ik was af en toe wel gefrustreerd wanneer mijn baas het niet mooi genoeg vond, maar daar kon ik redelijk goed mee omgaan. Ik vond het lastig om een goede kijk te krijgen op de Arubaanse cultuur, de smaakverschillen zijn erg groot. Hier heeft de Arubaanse grafisch ontwerper mij ontzettend mee geholpen. Ik en mijn stagebedrijf waren uiteindelijk allemaal tevreden en dat was voor mij het belangrijkst.