STARR-formulier

Gedragsindicator: Resultaatgerichtheid
Bewijsstuk bij deze indicator: Filmpje Botica di Servicio
Bij welke competentie? Ondernemen en publishing
Datum (van de situatie): 05-12-2016

 

S              Situatie
Een van mijn taken tijdens mijn stage bij Botica di Servicio in mijn derde leerjaar was ook het bijhouden van de Facebookpagina van Botica di Servicio en de Discount Drugstore. Ik leverde voornamelijk het materiaal aan, mijn collega’s van The Lab maakte hier dan een post van. Dit omdat verschillende dingen in het Papiaments moesten en ik deze taal niet spreek. We merkte dat Facebook veel invloed voor de twee zaken. Toen we merkte dat de Discount Drugstore niet liep als gehoopt, heb ik actie ondernomen. Ik ben gaan nadenken over de mogelijkheden die we hebben we hebben om de social media van deze winkel te optimaliseren. Een van deze oplossingen was het maken van tutorials (instructiefilmpjes) over het gebruik van make-up en andere verzorgingsproducten die we aanbieden in deze winkel.

 T              Taak
Mijn taak was het bedenken van het concept, personeel zoeken wat in het filmpje wil spelen en het filmen en bewerken van de filmpjes. Ik deed dit allemaal in overleg met mijn baas daar. Ik filmde het allemaal met mijn eigen camera. Dit waren de letterlijke taken die ik had. Echter was de primaire taak om de social media strategie aan te passen. Ik kon precies zien hoe vaak een filmpje was bekeken en had dan ook een duidelijk doel voor ogen: Ik wilde dat het filmpje minimaal 5000 keer bekeken werd. Dit zou de helft van de social media volgers zijn.

 A             Activiteiten
Ik heb activiteiten ondernomen als: social media strategie bedenken en deze vervolgens bespreken met Diederik en Lennert. Vervolgens ging ik op zoek naar een collega die me wat over make-up kon vertellen en dit ook voor de camera wilde doen. Na het filmen van het filmpje stuurde ik het door naar Diederik, ter goedkeuring. Het is wel eens voorgekomen dat ik het opnieuw moest gaan filmen omdat hij niet helemaal tevreden was. Verder was het meten van de voortgang een belangrijke taak. Je kan wel een nieuwe strategie verzinnen, maar wanneer dit door niemand wordt ontvangen heb je er natuurlijk niet zoveel aan. Op Facebook kun je heel makkelijk zien hoe vaak iets is bekeken, dus dat was vrij simpel allemaal.

 R             Resultaat
Een Facebookpost in de vorm van een filmpje. We kregen hier veel ‘likes’ en leuke reacties op. Het doel van 5000 kijkers gingen we zelfs voorbij, iets waar ik echt super trots op ben. Het bericht werd goed gedeeld door de Arubaanse social media gebruikers.  We merkten ook dat er daarna verschillende klanten naar de winkel kwamen om die desbetreffende make-up te kopen. Meer voldoening en bevestiging kun je in dit verhaal niet krijgen lijkt me!


R
             Reflectie
Ik kijk met een zeer tevreden kijk terug op mijn werkwijze. Ik zou de volgende keer een andere acteur moeten nemen, omdat het nu wel een beetje eentonig werd, het was namelijk steeds dezelfde. Ik vond het leuk om te bedenken en uit te voeren. Het feit dat het ook daadwerkelijk zijn vruchten afwerpt is natuurlijk altijd leuk om te mogen ervaren.