STARR-formulier

 

Gedragsindicator: Analytisch vermogen
Bewijsstuk bij deze indicator: Productanalyse
Bij welke competentie? Aggregeren, organiseren en cureren van content.
Datum (van de situatie): 9-11-2016

S Situatie:
Voor een nieuwe apotheek heb ik een productanalyse gemaakt. De nieuwe apotheek zal ik voornamelijk gaan richten op Amerikaanse toeristen. Omdat het een afwijkende doelgroep betrof, heb ik moeten onderzoeken welke producten goed in de markt liggen bij de Amerikanen. Ik had nog nooit zoiets gedaan. Ik heb ervoor gekozen om alle grote online winkels af te gaan en te kijken welke producten in deze branche het beste verkocht werden. Hierbij legde ik eerst de focus op de veel verkochte merken, en uiteindelijk de top 5 best verkochte producten per merk. Op deze manier zou ik duidelijk in beeld brengen welke producten goed verkocht zouden worden aan Amerikaanse toeristen op Aruba. Ik heb alles in een document gezet op chronologische volgorde. Ik had natuurlijk honderden producten, en ik moest dit rangschikken van veel naar minder vaak verkocht. Ik heb ervoor gekozen om alle producten per merk in te delen, en uiteindelijk per product te kijken welke het meeste werden verkocht.

T Taak:
Het opstellen van een onderzoek en het onderzoeken van Amerikaanse producten. Uiteindelijk wilde mijn baas een productanalyse hebben met daarin precies onder elkaar welke merken en producten het meest verkocht worden in Amerika. De grootste taak was hier voornamelijk het beheren van al deze data. Het ging hier echt om honderden producten, ik heb toen besloten ze te clusteren en op deze manier te verwerken in mijn rapport.

A Activiteit:
Ik ben eerst gaan kijken wat grote webshops zijn als het gaat om verzorgingsproducten en medicijnen in Amerika. Toen ik deze wist, ben ik gaan kijken wat ze allemaal aanboden en wat de bestsellers waren. Welke producten/merken worden veel verkocht in Amerika? Ik heb alle bestsellers, gekeken naar de 3 grootste webshops, onder elkaar gezet. Mijn baas is met deze lijst naar Miami gegaan om producten in te kopen voor de nieuwe apotheek.

R Resultaat:
Resultaat is een overzicht met de meest gangbare producten in Amerika. Dit is een basis voor de inkopen die mijn baas heeft gedaan in Amerika. Dit was mijn eerste echte onderzoek wat ik ooit helemaal zelf heb uitgevoerd. Dit niveau valt absoluut niet te vergelijken met bijvoorbeeld mijn scriptie, echter heb ik hier wel echt van geleerd hoe ik zelf een onderzoek kan opzetten en hoe ik op een makkelijke manier met zoveel data kan omgaan.

R Reflectie:
Als ik meer tijd had gehad, had ik het onderzoek zelf iets uitgebreider gedaan. Ik heb nu letterlijk alleen de producten erin gezet zonder er precies bij te vermelden waar ik de informatie vandaag heb. Op deze manier kan dit onderzoek onbetrouwbaar over komen. Ik weet zelf de informatie die erin staat juist is, maar ik kan het niet bewijzen. Verder ben ik zeer tevreden met het resultaat. Ik heb veel producten kunnen vinden en een duidelijk overzicht samen kunnen stellen.