Eye-tracking

Eye-tracking:

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: onderwerp de gebruiksvriendelijkheid van je website regelmatig aan een test. Niet alleen om je bezoeker tevreden te houden, maar ook bijvoorbeeld om de conversie op je site te verhogen en vertrouwen te wekken bij de gebruiker. Het resultaat van een usabilitytest geeft concrete richtlijnen in handen. Voor optimalisatie van je nieuwe of bestaande website, interactieontwerp, intranet, app of ieder ander middel dat je wilt verbeteren.

Bovenstaand bericht geeft een goed beeld van waarom wij  tijdens het project voor Vestide/Mirabeau hebben onderzocht door middel van Usability Testing. Wij hebben ervoor gekozen de website te onderzoeken middels een eye-tracking onderzoek.

Inhoud
Om data te verzamelen over hoe de gebruikers omgaan met de website hebben wij een eye-tracking onderzoek gedaan. We hebben eerst bekeken wat de micro en macro doelstellingen van de website zijn en hebben deze allemaal gevormd tot een opdracht voor de respondenten. Dit waren de opdrachten:

  • Schrijf jezelf in
  • Kamer zoeken voor 2 personen (ook inloggen)
  • Kamer zoeken met eigen badkamer (ook inloggen)
  • Kamer zoeken met maximale prijs van 400 euro per maand (ook inloggen)
  • Kamer zoeken voor 2 personen met eigen badkamer voor maximaal 800 euro per maand (ook inloggen)
  • Reparatieverzoek sturen
  • Huur opzeggen
  • Formulier: Klacht over Vestide downloaden
  • Plattegrond van woning bekijken
  • Contactgegevens van Vestide zoeken
  • Formulier: overlast melden downloaden
  • Bekijk een van de instructievideo’s (gemeubileerde woonruimtes)
  • Vraag nieuwe logingegevens voor de nieuwe website aan
  • Zoek de openingstijden van Vestide
  • Je bent je sleutel kwijtgeraakt en wilt er een bij laten maken

De eye-tracker liet ons precies zien hoe de ogen van de respondenten over het scherm heen scande. Dit is zeer waardevolle informatie die je op geen enkele andere manier kan verkrijgen. Uiteindelijk genereert de eye-tracker een heatmap met antwoord op de vraag waar gebruikers juist wel of niet naar kijken, wat moeilijk of makkelijk vindbaar is, etc.


Heatmap www.vestide.nl

Tevens is de eye-tracker een hulpmiddel bij A/B-testing. Je kan met de eye-tracker onderzoeken welke advertentie bijvoorbeeld het meest wordt bekeken en daarop afstemmen welke je uiteindelijk wilt toepassen op je website.

Wat heb ik ervan geleerd?
Voordat ik begon aan de minor wist ik slechts van het bestaan van eye-tracking onderzoek en waarom het handig kan zijn om dit toe te passen. Nu ik dit zelf heb mogen ervaren ben ik er ook nog eens achter gekomen hoe zoiets in zijn werk gaan en dat de data die je hieruit haalt waardevoller is dan ik van tevoren had verwacht.

Ik heb de ambitie om uiteindelijk te gaan werken voor een online marketingbureau en ik denk dat ik na de minor absoluut profijt heb van de opgedane kennis wat betreft eye-tracking.