A/B Testing

Introductie:

Tijdens de introductieweek heb ik samen met Elisa, Julian en Steven een vlog gemaakt over A/B-testing. Ik had wel al vaker van de term gehoord, maar dit was de eerste keer dat ik me echt ging verdiepen in dit onderwerp.

 

Inhoud

Wat is nou eigenlijk A/B-testing?
Ik zou  A/B-testing omschrijven als een kwantitatieve onderzoeksmethode waarbij twee varianten met elkaar worden vergeleken. Dit kan een website, webshop of zelfs een simpele advertentie betreffen. Bij A/B-testing wordt een testgroep in tweeën gedeeld. Versie A wordt gebruikt bij testgroep 1 en versie B bij testgroep 2. Wanneer de test een website betreft, laat je verschillende elementen in de website van elkaar verschillen, dit kunnen heel veel verschillende dingen zijn, zoals: lang formulier vs. kort formulier, kleine afbeelding vs. grote afbeelding, lettertype 1 vs lettertype 2, veel tekst vs. weinig tekst, enzovoort. Hierna wordt vergeleken welke versie er het meest voor zorgt dat een bepaald doel wordt gehaald, de versie die dat doet is de winnaar en kun je het beste toe gaan passen.

Tim van den Berg (A.S.R. Verzekeringen) heeft ons inzicht gegeven over A/B-testing op professioneel gebied. Wat hij ons voornamelijk vertelde was dat grote bedrijven altijd blijven testen. Door deze bedrijven worden eerst doelen bepaald en vervolgens proberen ze één item te testen. Tim gaf ons een duidelijk beeld over wanneer een test wel of niet valide is en welke tools er handig zijn bij A/B-testing.

Wat heb ik geleerd?
Tijdens ons bedrijfsbezoek bij de Greenhouse Group hebben we een heel duidelijk voorbeeld gekregen over A/B testing. Het ging in dit geval over een advertentie van de Staatsloterij:

Afbeeldingsresultaat voor ab test staatsloterij

De vraag bij dit voorbeeld was: Welke van de twee varianten levert de meeste conversies op?  Het antwoord was Variant 2: Social Proof.
Ik zelf zou ook voor variant 2 hebben gekozen omdat ik dat de meest pakkende tekst vindt. Het leuke van A/B testing vind ik dat eigenlijk niks fout is en sommige uitkomsten echt verrassend kunnen zijn. Misschien hadden zij in dit geval wel verwacht dat het variant 1 zou worden.

Zoals ik al eerder heb vermeld, had ik nog niet zoveel kennis over A/B-testing. Ik heb na de Pressure Cooker weken een redelijk goed beeld gekregen van o.a.:

  • Waar A/B-testing voor dient.
  • Wat het proces is van A/B-testing: welke tools, hoe je resultaten analyseert.
  • Hoe je een webpagina kunt optimaliseren door A/B-testing.

Wat heb ik als young professional aan dit onderwerp gehad?
Ik heb niet alleen geleerd wat A/B-testing inhoudelijk allemaal inhoudt, ook heb ik een duidelijk inzicht gekregen in het belang van dit onderwerp. Ik ben van plan om voor mijn afstuderen een websiteoptimalisatie te doen, net als het project voor Mirabeau, waar ik de laatste weken aan heb mogen werken. Ik ben dankzij deze minor tot inzicht gekomen dat ik ontzettend veel kan bereiken wanneer ik A/B-testing toe zal passen met bijvoorbeeld een eye-tracking onderzoek.

Het zou logisch zijn geweest als we ook A/B-testing hadden toegepast bij het project voor Mirabeau/Vestide, maar de adviezen die we gaven bleven in de eerste instantie bij adviezen, ze werden niet direct in praktijk gebracht. Hierdoor was het niet mogelijk om een A/B-test uit te voeren.