Greenhouse Group

Greenhouse Group is een overkoepelende organisatie van een vijftal innovatieve en toonaangevende bedrijven binnen het digitale speelveld. De  verschillende ondernemingen waaruit Greenhouse Group bestaat zijn: Blue Mango Interactive, Fresh Fruit Digital, Blossom, LemonPI en PubNXT. Tijdens de Pressure Cooker weken zijn we tweemaal op bezoek geweest bij Greenhouse Group. Het eerste bezoek stond in het teken van een Social Media Challenge. De opdracht was: Verzin een strategie waardoor er meer gebruik gemaakt wordt van de fotoprint service bij het Kruitvat. Uiteindelijk heb ik met mijn groepje deze challenge gewonnen. Wij wilden er vooral voor zorgen dat kersverse moeders gebruik gingen maken van de print service door de service te koppelen aan de Blije Doos, die je gratis krijgt van het Kruitvat wanneer je zwanger bent.

De tweede keer dat we op bezoek gingen kregen we een kleine rondleiding binnen het  bedrijf met als afsluiting een aantal presentaties over de werkzaamheden waar zij elke dag mee bezig zijn. Ik heb een heel duidelijk beeld van het bedrijf inmiddels en het lijkt me ontzettend leerzaam om hier mijn afstudeeropdracht voor te doen. Ik heb hier dan ook erg mijn best voor gedaan, en kan met trots vertellen dat ik voor dit bedrijf zal gaan afstuderen bij de afdeling Afiliate.

Ik heb tijdens dit bezoek voornamelijk iets geleerd over: A/B Testing en toepassen van de zes overtuigingsprincipes. Ik heb dankzij deze kennis verbreding zelf een A/B-test kunnen uitvoeren voor Mirabeau. Na deze minor zou ik mijn opgedane kennis goed kunnen gebruiken tijdens het uitvoeren van mijn afstudeeropdracht, die ik voor dit bedrijf uit zal gaan voeren.

Ik kan deze bezoeken niet direct koppelen aan een van mijn leerdoelen, maar mijn algemene kennis over online marketing is absoluut beter  geworden dankzij de informatie die ik tot me heb mogen nemen tijdens dit bezoek.

Tevens heb ik, zoals al eerder vermeld,  mijn afstudeeropdracht binnen gesleept bij dit bedrijf. De opdracht die ik zal gaan uitvoeren luidt als volgt:

Marketplaces krijgen een steeds prominentere plaats in de online markt. Vele adverteerders sluiten zich aan bij grootmachten als Bol.com en Amazon om een boost aan hun online omzet te geven. Momenteel zijn er bij de Greenhouse Group nog niet genoeg kennis en middelen aanwezig om onderscheidend te zijn op het gebied van marketplaces, de stageopdracht dient een instrument te worden om dit te verhogen. Van mij wordt het volgende verwacht:

Een kwalitatief en kwantitatief onderzoek onder de relevante marketplaces in Nederland. Met de volgende  subvragen:

  • Welke marketplaces zijn relevant(daarbij ook kijkend naar potentiële toetreders van de Nederlandse markt)?
  • Wat is de huidige strategie van deze marketplaces?
  • Hoe willen de marketplaces hun platform verder gaan ontwikkelen?
  • Hoe sluiten de marketplaces aan bij het klantenbestand van de Greenhouse Group (kijkend naar branding en productaanbod)?

Een onderzoek naar de prominente partijen die de communicatiestroom van producten en orders faciliteren tussen marketplace en adverteerder. Subvragen:

  • Welke partijen bieden een oplossing aan voor toetreding tot de marketplaces

Ik ben erg blij dat ik door deze minor een mooie ingang had naar dit bedrijf. Ik kijk uit naar mijn afstudeerstage!